3.4 Falsafah Pendidikan Barat Sebagai Asas Pembentukan Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK)
3.4.1 Mazhab Falsafah Barat 3.4.2 Aliran Falsafah Pendidikan Barat 1 . Falsafah Pendidikan Perenialisme pemikiran Plato Kebenaran adalah tulen yang bersifat sejagat dan tidak berubah dari dimensi ruang, masa dan budaya dari satu generasi ke generasi yang berikutnya. Tujuan pendidikan ialah mencari kebenaran yang bekekalan sepanjang peradaban dan tamadun manusia. Peranan guru ialah menyampaikan ilmu kepada murid kerana guru merupakan ornag yang pakar dan ilmunya tidak boleh dipersoalkan. 2. Falsafah Pendidikan Progresivisme Kanak-kanak membesar dengan keupayaan untuk bertindak sebagai peneroka, penjelajah dan mengadaptasi terhadap persekitaran sosial dan fizikalnya. Meletakkan murid seorang orang yang manpu mengenal pasti keperluan dan minat mereka sendiri Peranan guru adalah sebagai fasilitator yang akan membantu murid dalam aktiviti atau dalam mencari jalan penyelesaian terhadap sesuatu masalah. 3. ...
Comments
Post a Comment