3.4 Falsafah Pendidikan Barat Sebagai Asas Pembentukan Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK)
3.4.1 Mazhab Falsafah Barat
1. Falsafah Pendidikan Perenialisme
- pemikiran Plato
- Kebenaran adalah tulen yang bersifat sejagat dan tidak berubah dari dimensi ruang, masa dan budaya dari satu generasi ke generasi yang berikutnya.
- Tujuan pendidikan ialah mencari kebenaran yang bekekalan sepanjang peradaban dan tamadun manusia.
- Peranan guru ialah menyampaikan ilmu kepada murid kerana guru merupakan ornag yang pakar dan ilmunya tidak boleh dipersoalkan.
- Kanak-kanak membesar dengan keupayaan untuk bertindak sebagai peneroka, penjelajah dan mengadaptasi terhadap persekitaran sosial dan fizikalnya.
- Meletakkan murid seorang orang yang manpu mengenal pasti keperluan dan minat mereka sendiri
- Peranan guru adalah sebagai fasilitator yang akan membantu murid dalam aktiviti atau dalam mencari jalan penyelesaian terhadap sesuatu masalah.
- Menimbulkan keraguan kepada perkembangan pendidikan kerana matlamat pendidikan itu adalah individu bukannya masyarakat dan negara.
- Untuk menyampaikan warisan budaya dan sejarah yang terkumpul dan berkekalan buat sekian lama.
- Peranan guru sebagai seorang pakar dan role-model dalam bidangnya.
- Pembentukan semula masyarakat iaitu untuk perubahan dan reformasi sosial.
- Tujuan pendidikan adalah untuk menyedarkan murid-murid tentang masalah-masalah sosial, ekonomi dan politik yang berlaku.
Comments
Post a Comment