3.4 Falsafah Pendidikan Barat Sebagai Asas Pembentukan Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK)

 

3.4.1    Mazhab Falsafah Barat



3.4.2    Aliran Falsafah Pendidikan Barat

1.    Falsafah Pendidikan Perenialisme

  • pemikiran Plato
  • Kebenaran adalah tulen yang bersifat sejagat dan tidak berubah dari dimensi ruang, masa dan budaya dari satu generasi ke generasi yang berikutnya.
  • Tujuan pendidikan ialah mencari kebenaran yang bekekalan sepanjang peradaban dan tamadun manusia.
  • Peranan guru ialah menyampaikan ilmu kepada murid kerana guru merupakan ornag yang pakar dan ilmunya tidak boleh dipersoalkan.
2.    Falsafah Pendidikan Progresivisme
  • Kanak-kanak membesar dengan keupayaan untuk bertindak sebagai peneroka, penjelajah dan mengadaptasi terhadap persekitaran sosial dan fizikalnya.
  • Meletakkan murid seorang orang yang manpu mengenal pasti keperluan dan minat mereka sendiri
  • Peranan guru adalah sebagai fasilitator yang akan membantu murid dalam aktiviti atau dalam mencari jalan penyelesaian terhadap sesuatu masalah.
3.    Falsafah Pendidikan Esensialisme
  • Menimbulkan keraguan kepada perkembangan pendidikan kerana matlamat pendidikan itu adalah individu bukannya masyarakat dan negara.
  • Untuk menyampaikan warisan budaya dan sejarah yang terkumpul dan berkekalan buat sekian lama.
  • Peranan guru sebagai seorang pakar dan role-model dalam bidangnya.
4.    Falsafah Pendidikan Rekonstruksionisme

  • Pembentukan semula masyarakat iaitu untuk perubahan dan reformasi sosial.
  • Tujuan pendidikan adalah untuk menyedarkan murid-murid tentang masalah-masalah sosial, ekonomi dan politik yang berlaku.

Comments

Popular posts from this blog

3.2 Cabang Falsafah & Persoalan Pendidikan

Cara Pelaksanaan Permainan Quiz Card