3.1 Falsafah Pendidikan Kebangsaan: Pernyataan Kandungan & Latar Pembentukan

 

3.1   Falsafah Pendidikan Kebangsaan: Pernyataan Kandungan & Latar Pembentukan

3.1.1 Latar Belakang Pembentukan FPK

  • 1965: Penyata Razak syorkan pembentukan dasar dan sistem pendidikan kebangsaan

  • 1960: Laporan Rahman Talib syorkan hala tuju pendidikan kebangsaan peru diKukuhkan.

  • 1970: Rukun Negara, Dasar Pelajaran Kebangsaan & Dasar Ekonomi Baru menetapkan matlamat pendidikan.
  • 1974: Persidangan Negara-Negara Islam di Mekah syorkan mallamat & hala tuju pendidikan negara Islam.
  • 1979: Laporan Jawatankuasa Kabinet cetuskan idea penggubalan satu falsafah pendidikan yang didokumenkan sebagai imansipasi hala tuju pendidikan negara.
  • 1982: Kurikulum kebangsaan baru diperkenalkan (Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah) .
  • 1988: Falsafah Pendidikan Negara (FPN) didokumenkan dan diwartakan oleh KPM.
  • 1989: Kurikulum Kebangsaan peringkat sekolah menengah dilaksanakan; Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM).

  • 1996: Akta Pendidikan 1996 mewartakan perubahan Falsafah Pendidikan Negara (FPN) kepada Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK).
FPK digubal oleh pakar-pakar pendidikan secara tellt dengan mengambil berat Keperluan-Keperluan individu, masyarakat, negara. (KPM, 2001)

3.1.2 Pernyataan Kandungan Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK)

  • Satu usaha berterusan ke arah lebih memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk melahirkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan.
  • Tujuannnya adalah untuk melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketerampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara.
3.1.3  Pernyataan Kandungan Falsafah Pendidikan Negara (FPN)
  • Suatu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani 
  • Usaha ini adalah bertujuan melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketerampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapal kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara.
(KPM, 1988).

Comments

Popular posts from this blog

3.2 Cabang Falsafah & Persoalan Pendidikan

3.4 Falsafah Pendidikan Barat Sebagai Asas Pembentukan Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK)

Cara Pelaksanaan Permainan Quiz Card